2024
Čím se řídí výroba kontejnerů
Je pravdou, že v přepravě se bez kontejnerů zkrátka a dobře neobejdeme. Právě v nich můžeme uložit větší množství zboží tak, aby bylo možné jej bez problému přepravit, kam bude potřeba, aniž by se nějak poškodilo. A vzhledem k tomu, že lodě ani letadla se zavazadly nezachází zrovna v rukavičkách, je jasné, proč je to důležité.
Ovšem k tomu je potřeba, aby je nejprve někdo vyrobil. A výroba kontejnerů není tak jednoduchá, jak by se mohlo nezasvěcenému člověku zdát. Je totiž nutné při ní zvážit mnohem více věcí, než bychom si mohli představit. Neuškodí tedy se podívat alespoň na některé z nich.
V první řadě je to samozřejmě materiál, ze kterého bude kontejner vyroben. Ten musí být odolný vůči poškození, a to nejen mechanickému, ale také vůči promočení, ať už deštěm, mořskou vodou či kyselinou nebo zásadou. Nikdy totiž nevíme, co se může během přepravy stát, a je nutné se připravit na všechny možné eventuality.
Dále je to také velikost. Ta musí být taková, aby se do něj vešlo co nejvíce zboží, avšak zároveň aby s ním bylo ještě možné manipulovat, byť s pomocí přístrojů jako je například jeřáb. Dnes máme právě z tohoto důvodu několik standardizovaných velikostí, takže odesílatel přesně ví, kolik toho může v jednom kontejneru poslat.
V neposlední řadě zde pak máme konstrukci samotnou. Je totiž nutné, aby jej bylo možné upevnit, ať už na korbě náklaďáku, na lodi nebo kdekoliv jinde. Zároveň je vhodné, aby bylo možné naskládat hned několik na sebe. Musí tedy jeden do druhého přesně zapadnout. Každá mezera je totiž plýtvání prostorem, což žádný obchodník ani přepravce nechce. Pro něj je naopak důležité využít každé možné místo.
Je tedy jasné, že vyrobit kontejner, který bude skutečně plnit svou funkci, není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. To je ostatně také důvod, proč je těchto výrobců skutečně jen několik.